Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

To nejcennější, co můžeme mít

Chvíle strávené ve společnosti dědy, který mě toho tolik, ale tolik naučil, jsou k nezaplacení. Zpráva o jeho hospitalizaci mě dostala tak moc, že můj boj s rakovinou oproti tomu byl čajíček. Moje zdraví mě netrápilo tak moc, jak zdraví mých nejbližších. Bezmoc je to nejhorší, co můžeme zažívat.

Ing. Romana Boháčková

Vypadalo to jako poklidné ráno, kdybych po probuzení neměla na telefonu zmeškané hovory a zprávy. Dědeček je v nemocnici. Prý plicní embolie. Srdce jsem cítila až v krku, žaludek na vodě, oči plné slz. Díky ujištění mého kamaráda, doktora v nemocnici, kde dědeček přebývá, jsem dokázala aspoň částečně fungovat normálně a smát se. Při cestě do školy jsem měla smůlu (nebo štěstí?) na dopravní problémy, takže se plány změnily a vyrazila jsem do nemocnice, abych dědečka viděla. Po cestě jsem mu koupila jeho oblíbeného Dänikena a knížku Nejúžasnější dědeček. Babička stepovala před oddělením už před návštěvními hodinami. Po více než 55 letech manželství je to pro mě v dnešní době vzácné a inspirativní. S dědou jsem strávila krásnou hodinu času, která utekla, jako by to snad byla jen vteřina. Děda se smál, šprýmovali jsme, ale přesto byl smutný. Navzdory tomu jsem se snažila být veselá a dědovi být oporou, protože smích přece léčí, proto ho také zásobuju v SMS vtipy (mimochodem – do nemocnice přijede chlap s těžce popáleným břichem, doktor mu podává dvě viagry. Pacient se ptá: „Pane doktore, to pomůže?“ Doktor odvětí: „Ne, ale aspoň se Vám na to břicho nepřilepí deka.“). Až po příjezdu domů na mě dopadl splín a strašný strach a smutek. Vzpomínky, o kterých jsem snad ani nevěděla, že je mám, se vynořily z úkrytů mozku.

A uvědomila jsem si, že ty nejkrásnější okamžiky jsou ty, co se nedají zaplatit a jejich dokonalost si uvědomíme, až jsou pryč, ne když je prožíváme. Teorii této věty jsem znala dávno, ale tentokrát díky strachu jsem ji naplno pochopila.

Děda u mě vždy plnil funkci ideálního muže, manžela, otce, dědečka, kamaráda. V našem vztahu byl vždy ten, kterého jsem brala více než dědu jako svého otce. Vyrůstala jsem v dvougeneračním domě, kde nahoře bydlí babička a dědeček, s kterými jsem trávila strašně moc času. 

Dnes se mi vybavilo vše, co mě naučil, co mi dal do života, … Jak mi vždycky vštěpoval, že zeměpis musím umět, protože ho velmi baví (promiň, dědečku, ten zeměpis mi nikdy nepůjde tak, jako Tobě), vykládal mi spoustu a spoustu hodin o všech místech, která s babičkou navštívili. Nejednou jsem s nimi byla na dovolené, chvíle, kdy jsme šli třeba na borůvkové knedlíky a prolezli celé Jizerské hory, nezapomenu. Na podzim jsme spolu na zahradě plné jabloní, které děda miluje (proto mu říkáme „Jablíčkový dědeček“), sbírali jablka, hrabali listí, chodili na procházky, trávili veškeré volné chvíle venku. Později jsme spolu dokázali mluvit hodiny a hodiny o válce a vůbec o všem, co děda prožil - vtipné a krásné chvíle. Těžko bych hledala lepšího vypravěče a lepšího muže.

Pořád vidím jeho rozzářené oči, když vejdu do pokoje, když se vidíme, a děda mě pozdraví „Ahoj, děvče moje!“ a strašně moc se těším, až je zase uvidím, až děda bude doma a já budu vědět, že je v pořádku. Děda pro mě vždy byl autoritou, muž, který se svojí ženou, žije více než 55 let, dodnes si pomáhají s babičkou ve všem, co je třeba, od práce v kuchyni, přes společnou keramiku, práce na zahradě, sledování oblíbených pořadů a mnohé jiné. Nikdy nezapomenu na tu čest, kdy jsem dědovi do měsíčníku města, kde žije, psala životopis a přání k 80. narozeninám.

Dědečku, doufám, že budeš brzy doma, pod bedlivým dohledem babičky, i když i teď denně čeká dávno před návštěvami v nemocnici, aby byla s Tebou. Budete společně vařit, chodit na zahrádku, nebo jen tak sedět na balkoně, abyste se kochali krásou lesů, které obklopují váš domeček. Tolikrát jsi mi říkal, že to je ten nejhezčí výhled, jaký jsi kdy viděl, i když jsi zcestoval kus světa.

Znovu toužím být tou malou holčičkou, co sedávala dědovi na klíně, sbírala s ním popadaná jablka a vzhlížela k němu. I když už jsem na sezení na dědově klíně velká, vzhlížet k němu nepřestanu nikdy a pořád to pro mě bude můj jablíčkový dědeček.

Mám Tě neskutečně moc ráda a moc se o Tebe bojím…

Všem čtenářům děkuji za přečtení a za poslání pozitivní energie mému dědovi. Více článků můžete najít i na facebooku – http://facebook.com/vaseveronika

Autor: Veronika Laura Boháčková | pondělí 15.9.2014 23:54 | karma článku: 16,95 | přečteno: 663x
  • Další články autora

Veronika Laura Boháčková

O vševědoucnosti

O tom, že je celkově ne zrovna veselá doba, se asi nemusíme bavit. Já osobně ale začínám mít pocit, že mnohem horší než všechny ty zákazy, příkazy, co se mění každou minutou, je více alarmující chování lidí vůči sobě navzájem.

3.3.2021 v 16:07 | Karma: 21,08 | Přečteno: 529x | Společnost

Veronika Laura Boháčková

Měnící se prirority v čase

Kdo z nás neměl nějaké sny v dětství? A kolik z nich se staly skutečnosti? Každý jsme měli představy o životě a realita dneška je úplně jiná.

7.2.2017 v 21:36 | Karma: 22,62 | Přečteno: 736x | Osobní

Veronika Laura Boháčková

(nejen) o Vánocích

Rok se s rokem sešel a za pět dní je tu Štědrý den. Vánoce. Svátky klidu, lásky a chvil s rodinou. Nebo ne?

19.12.2016 v 18:45 | Karma: 16,04 | Přečteno: 475x | Ostatní

Veronika Laura Boháčková

Někdy člověk potřebuje podporu. Je to přirozené?

Každý se někdy dostal do situace, kdy neviděl slunce a sváděl to na mraky. A přitom stačil někdo, kdo tím prstem ukázal, kterým směrem se dívat...

2.12.2016 v 20:06 | Karma: 17,32 | Přečteno: 554x | Ostatní

Veronika Laura Boháčková

Prostá lehkost bytí - recept na štěstí

Hledáme štěstí, radost, důvod k úsměvu, ale často jej nenacházíme, přitom štěstí je blíž, než bychom si mohli myslet.

5.6.2016 v 13:41 | Karma: 22,39 | Přečteno: 920x | Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 78
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3018x
Zajímám se o kulturní dění a novinařinu, což bych ráda v tomto blogu spojila... Snad se Vám moje články líbí a budou líbit :) Moje záliby jsou: literatura, divadlo, hudba, historie, smích, procházky, jídlo a spousta jiného. Všechny články z blogu.idnes.cz a prostor ke konverzaci je na https://www.facebook.com/vaseVeronika Těším se na Vás :) a děkuji za přízeň

Seznam rubrik